created Dec 22, 2005

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Renderman for Maya 1.0

Paint Effects

Bottom line: Renderman renders PaintFX slightly different from Maya, but it does render them fine.
Unterm Strich: Renderman rendert PaintFX zwar etwas anders als Maya, aber trotzdem gut.
   

Paint Effects play a special role in Maya in many ways, one of which is the way the scene is being rendered. Paint Effects trees are by default no polygons or surfaces of other kind. They are strokes. Mental Ray just ignores these specialities - until you convert them to polygons, i.e. back to the normal world.

This experiment demonstrates how Renderman renders genuine Paint Effects strokes and strokes converted to polygons. The scene consists of a couple of plants and two lights, one (the directional light from the left) casting shadows.

Die Paint Effects spielen eine sehr spezielle Rolle in Maya, und zwar in vieler Hinsicht. Paint Effects-Bäume sind keine Geometrie aus Polygonen o.ä., sondern Striche. Mental Ray übersieht diese Striche beim Rendern, es sei denn, man hat sie zuvor in Polygone umgewandelt.

Dieses Experiment zeigt, wie Renderman echte Paint Effects-Pinselstriche rendert, und wie es in Polygone umgewandelte Striche interpretiert. Die Szene bsteht aus einigen Pflanzen und zwei Lichtern, wovon das eine (das Parallellicht von links) Schatten wirft.

 

 

On the left you see Maya rendering a Paint Effects scene. Renderman renders the same scene quite differently. However, all plants are visible (right).

If you want to see and conpare the images in a larger format, move the mouse over the next picture.

Links sehen Sie, wie Maya eine Paint Effects-Szene rendert. Renderman macht etwas ziemlich anderes daraus, aber alle Pflanzen sind zu sehen (rechts).

Um die beiden Bilder im direkten Vergleich etwas größer zu sehen, bewegen Sie die Maus über die nächste Grafik.

 

 

  Maya Software / Mouse-over: Renderman  
  

Now I converted all Strokes to Polygons. The images above were rendered using Maya (left), Renderman (middle) and Mental Ray. For a reason I don't know Mental Ray interprets the light totally different from the others. Renderman creates good quality in very little time.

Again, use mouse-over on the next image to see things closer. The image you see first was rendered using Maya, the one below using Renderman.

Hier habe ich die Paint Effects-Pflanzen in Polygone umgewandelt. Die Abbildungen oben zeigen die Szene nun gerendert in Maya (links), Renderman (Mitte) und, aus unerfindlichen Gründen etwas seltsam, von Mental Ray. Renderman rendert deutlich schneller als die anderen Renderer.

Nutzen Sie im nächsten Bild wieder "Mouse-Over", um die Sache besser beurteilen zu können. Das zunächst sichtbare Bild ist von Maya gerendert. Das darunter von Renderman.

 

 

  Maya Software / Mouse-over: Renderman  

Bottom line:

Renderman renders Paint Effects strokes and polygons from Paint Effects fine, yet slightly different from Maya.

 

Unterm Strich :

Renderman rendert Paint Effects-Striche und -Polygone zwar etwas anders als Maya, aber gut, und die Polygone schneller.

     

 

What is it about?

The Californian Computer Animation company Pixar is a pioneer in the industry. Already many years ago Pixar's software engineers earned patents for rendering algorithms. One of the most famous is the algorithm for motion blur.Pixar's rendering software "Renderman" is open to all kinds of animation packages. But only now it became available as a plug-in for Maya. It integrates nicely into Maya 7 and previous versions of Maya. It appears in the rendering options pull-down menu where you're used to find Mental Ray or Maya's Vector Renderer.

Pixar kindly provided me with a temporary license of the plug-in.

Worum geht's?

Die kalifornische Firma Pixar ist ein Pionier in der Animationsindustrie. Vor vielen Jahren bereits erhielten die Softwareentwickler von Pixar zahlreiche Patente für Rendering-Algorithmen. Eines der bekanntesten Patente ist das für Bewegungsunschärfe - Motion Blur.Pixars Rendering-Software "Renderman" ist offen für alle möglichen Animationsprogramme. Neuerdings liegt Renderman als Plug-In für Maya vor. Es fügt sich perfekt in Maya 7 und frühere Versionen von Maya ein und taucht ganz normal - wie der Vector Renderer oder Mental Ray - im Pulldown-Menü der Render Settings auf.

Der deutsche Vertrieb von Pixars Produkten, Digital Broadcast Systems in Oberursel, stellte mir freundlicherweise eine Testversion zur Verfügung.