created Dec 18, 2005

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Renderman for Maya 1.0

Transparent Shadows

Bottom line: Renderman renders the shadows of transparent objects correctly and without raytracing.
Unterm Strich: Renderman rendert die Schatten von transparenten Objekten korrekt und ohne Raytracing.
   

Deep Shadows are a feature of Renderman which can handle motion blurred shadows as well as other things. This experiment shows Renderman's way to deal with a semi transparent object's shadow.

"Deep Shadows" haben in Renderman u.a. die Fähigkeit, die Schatten bewegter Objekte richtig zu rendern. Dieses Experiment zeigt, wie Renderman mit dem Schatten eines halbtransparten Objekts umgeht.

 

This poor looking picture is what you get when you enable depth map shadows in the light's Attribute Editor and let Maya software- render the shadow of a transparent object: It just ignores the transparency information.

Dieses etwas armselige Bild liefert Ihnen Mayas Software Renderer, wenn Sie ihn auf ein halbtransparentes Objekt loslassen: Er berücksichtigt die Transparenz überhaupt nicht. Das Licht wurde dabei so eingestellt, dass es die Standardschatten wirft, so genannte Depth Map Shadows.

 
Maya Software, no Ray Tracing, 9 secs
 
I activated Ray Tracing in Maya's Software renderer This is the result. The shadow looks correct. I wouldn't mind some blur in the shadow, though. Hier habe ich Raytracing eingeschaltet und noch einmal mit Mayas Software gerendert. Der Schatten erscheint korrekt, könnte aber weicher sein.
 
Maya Software, Ray Tracing on, 13 secs
 

Now, with ray tracing off, but Deep Shadows on - Renderman. The shadow looks correct and appears nicely blurred.

Und hier sehen Sie das in Renderman mit Deep Shadows gerenderte Bild. Das Verfahren kommt ohne Raytracing aus und liefert angenehm weiche Schatten.

 
Renderman, Ray Tracing off, Deep Shadows on, 21 secs
 

Bottom line:

Renderman renders the shadows of transparent objects correctly and with a nice softness.

 

Unterm Strich:

Renderman rendert die Schatten von transparenten Objekten korrekt und mit einemr angenehmen Weichheit.

     
     

What is it about?

The Californian Computer Animation company Pixar is a pioneer in the industry. Already many years ago Pixar's software engineers earned patents for rendering algorithms. One of the most famous is the algorithm for motion blur.

Pixar's rendering software "Renderman" is open to all kinds of animation packages. But only now it became available as a plug-in for Maya. It integrates nicely into Maya 7 and previous versions of Maya. It appears in the rendering options pull-down menu where you're used to find Mental Ray or Maya's Vector Renderer.

Pixar kindly provided me with a temporary license of the plug-in.

Worum geht's?

Die kalifornische Firma Pixar ist ein Pionier in der Animationsindustrie. Vor vielen Jahren bereits erhielten die Softwareentwickler von Pixar zahlreiche Patente für Rendering-Algorithmen. Eines der bekanntesten Patente ist das für Bewegungsunschärfe - Motion Blur.

Pixars Rendering-Software "Renderman" ist offen für alle möglichen Animationsprogramme. Neuerdings liegt Renderman als Plug-In für Maya vor. Es fügt sich perfekt in Maya 7 und frühere Versionen von Maya ein und taucht ganz normal - wie der Vector Renderer oder Mental Ray - im Pulldown-Menü der Render Settings auf.

Der deutsche Vertrieb von Pixars Produkten, Digital Broadcast Systems in Oberursel, stellte mir freundlicherweise eine Testversion zur Verfügung.